Pressespiegel / Press Review

Pressemitteilung

MIRROR IMAGES
Spiegelbilder in Kunst und Medizin

Vito Acconci, William Anastasi, Christian Andersson, John Baldessari, Attila Csörgõ, Marta Dell’Angelo, Annika Eriksson, Thomas Florschuetz, Adib Fricke, Hreinn Friðfinnsson, Dan Graham, Sabina Grasso, Carla Guagliardi, Dalibor Martinis, Jorge Macchi, Bjørn Melhus, Richard Rigg, Otavio Schipper/Sergio Krakowski

Spiegel erweitern unseren Sinn für Realität und erlauben uns die Beobachtung des eigenen Körpers. Während wir von allen Menschen unvermittelt gesehen werden können, ist dies für uns der einzig mögliche Blick auf uns selbst: gespiegelt, fotografiert, gefilmt oder porträtiert. Die Ausstellung MIRROR IMAGES – Spiegelbilder in Kunst und Medizin vereint künstlerische Arbeiten sowie wissenschaftliche Experimente und Objekte, die sich mit der Art und Weise auseinandersetzen, wie wir unseren eigenen Körper im Raum wahrnehmen. Die Ausstellung ist ab November 2015 im Berliner Medizinhistorischen Museum der Charité und im Projektraum der Schering Stiftung zu sehen.

Der Spiegel steht gleichzeitig für die Trennung und Verbindung von Subjekt und Objekt sowie der Welt des Physischen und Virtuellen. Der Blick in den Spiegel konfrontiert uns mit der Erkenntnis „Dieses andere Individuum bin ich selbst“. Neurowissenschaftler beschreiben diesen Augenblick als Entkörperung – der gedankliche Vorgang, in dem wir unsere physischen Grenzen überschreiten und unsere Physiognomie auf einen äußeren Körper projizieren. Typischerweise werden auch die Fläche eines Bildes, die Oberfläche einer Fotografie oder eine Filmleinwand visuell wie die metaphorische Grenzzone eines Spiegels oder Fensters zu einer erweiterten Dimension wahrgenommen. Künstlerinnen und Künstler können uns dazu bewegen, durch diese Flächen hindurch- und in ihre jeweiligen Gedankenräume hineinzutreten.
Fotografien und bewegte Bilder sind komplexe Nachkommen des Spiegels: Sie sind ebenfalls in der Lage, Reflexionen aufzuzeichnen, zu verlängern und zu wiederholen. Insbesondere die Videotechnik regt seit ihrem Aufkommen in den späten 1960er Jahren die künstlerische Erforschung des eigenen Selbst an. Pioniere wie Dan Graham und Vito Acconci begannen schon damals die Rollen von Akteuren und Publikum, Objektivität und Subjektivität, Öffentlichkeit und Privatheit umzukehren.

In der Medizin können Spiegel und optische Täuschungen zu therapeutischen Zwecken eingesetzt werden. So lassen sich Amputierte mit ihrer Hilfe von Phantomschmerzen heilen, indem ein gesundes Körperteil gespiegelt und an die Stelle des fehlenden Gliedes projiziert wird. Die Theorie der sogenannten Spiegelneuronen ist für uns Menschen gleich mehrfach bedeutsam: Die Nervenzellen im Gehirn werden beim bloßen Betrachten einer Handlung in demselben Muster aktiviert, als wenn wir selbst handeln würden. Spiegelneuronen bringen uns zum Gähnen, versetzen uns aber auch generell in die Lage, Handlungen anderer Menschen nachzuahmen und uns in Mitmenschen einzufühlen. Daher spielen sie in Lernprozessen wie auch für den gesellschaftlichen Zusammenhalt eine wichtige Rolle.

Reflexionen, Spiegelbilder, Doppelgänger und Zwillinge, Symmetrie, Umkehrungen und vereinte Gegensätze, virtuelle Realität und das Unendliche: All diese Qualitäten werden Spiegeln zugeschrieben – und von Künstlerinnen, Künstlern und Neurowissenschaftlern in der Ausstellung thematisiert.

Kuratorin: Alessandra Pace

Wissenschaftliche Beratung: Dr. Andrew Wold

Beteiligte Wissenschaftler: Prof. Henrik Ehrsson, MD, PhD; Prof. Vittorio Gallese, MD

Das Projekt entsteht in Kooperation mit der Schering Stiftung und wird unterstützt vom Hauptstadtkulturfonds, der Schering Stiftung, dem Berliner Medizinhistorischen Museums der Charité, der Jungen Akademie der Akademie der Künste, Berlin, Iaspis sowie dem Italienischen Kulturinstitut Berlin.

Ausstellungen
Berliner Medizinhistorisches Museum der Charité (Charitéplatz 1, 10117 Berlin, Geländeadresse: Virchowweg 16)
Laufzeit: 13. November 2015 – 3. April 2016
Eröffnung: 12. November 2015, 20 Uhr

Projektraum der Schering Stiftung (Unter den Linden 32-34, 10117 Berlin) 13. November 2015 – 23. Januar 2016
Eröffnung: 12. November 2015, 18 Uhr

Alessandra Pace ist Kunsthistorikerin, Kuratorin und Beraterin für zeitgenössische Kunst mit Schwerpunkt Wissenschaft und Medizin. Sie studierte Kunstgeschichte am University College London und am Courtauld Institute London und absolvierte anschließend ihre Ausbildung zur Kuratorin im Magasin, Centre National d’Art Contemporain de Grenoble. Alessandra Pace hat Projekte in der Neurochirurgie und Ausstellungen für internationale Institutionen realisiert – darunter Einzelausstellungen mit Künstlern wie Chen Zhen, Tony Cragg oder John Bock – und über 20 Ausstellungskataloge herausgegeben. Seit 1997 lebt sie in Berlin.

Dr. Andrew Wold ist ein interdisziplinärer Neurowissenschaftler. Der gebürtige Kalifornier lebt seit zehn Jahren in Deutschland. Während der letzten drei Jahre untersuchte er Körperwahrnehmung und soziale Kognition an der Berliner School of Mind and Brain. Sein Interesse gilt dem Grenzbereich zwischen Wissenschaft und Kunst und den Möglichkeiten, die dieser in der Vermittlung neurowissenschaftlicher Forschung bietet.

Press Release

MIRROR IMAGES in Art and Medicine

Vito Acconci, William Anastasi, Christian Andersson, John Baldessari, Attila Csörgõ, Marta Dell’Angelo, Annika Eriksson, Thomas Florschuetz, Adib Fricke, Hreinn Friðfinnsson, Dan Graham, Sabina Grasso, Carla Guagliardi, Dalibor Martinis, Jorge Macchi, Bjørn Melhus, Richard Rigg, Otavio Schipper /Sergio Krakowski

Mirrors expand our sense of reality and allow us to observe our own bodies. Whereas we can be seen by all other persons directly, reflection provides the only possible view of ourselves: when we are mirrored, photographed, filmed or portrayed. The exhibition “MIRROR IMAGES in Art and Medicine” will combine artistic works with scientific experiments and objects, all of them investigating the manner in which we experience our own bodies in space. Starting in November 2015 the exhibition will be on view in Berlin at the Museum of Medical History at the Charité and in the Project Space of the Ernst Schering Foundation.
The mirror stands for the separation and connection between subject and object as well as between the worlds of the physical and the virtual. A look into the mirror confronts us with the recognition “That other individual is I myself.” Neuroscientists describe this moment as disembodiment—the thought process in which we transcend our physical borders and project our physiognomy onto an external body. Typically the canvas of a painting, the surface of a photograph or a cinematic screen is visually perceived as the metaphorical border space of a mirror or window leading to an expanded dimension. Artists are capable of motivating us to move through these surfaces and to enter into their respective mental spaces. Photographs and moving pictures are complex descendants of the mirror: they are also able to record, extend and repeat reflections. Video technology in particular has since its emergence in the late 1960s inspired artists to investigate their own selves. Already back at that time, pioneers such as Dan Graham and Vito Acconci began to reverse the roles of protagonist and audience, objectivity and subjectivity, public exposure and privacy.

In the field of medicine, mirrors and optical illusions can be used for therapeutic purposes. With their help, amputees can be cured of phantom pain by projecting a healthy limb onto the position of the missing body part. The theory of so-called mirror neurons can have great significance for us humans on several levels: they are active not only when we ourselves act, but also when we simply observe others carrying out a corresponding action. They cause us to yawn, but also allow us to imitate the doings of other people and to feel empathy with our fellow human beings. They accordingly play an important role in processes of learning and in the maintenance of cohesion in our society.

Reflections and mirror images, doubles and twins, symmetry, reversals and unified opposites, synchrony and palindrome, virtual reality and voyeurism, the infinite and the eternal as repetition of what is always the same: all these qualities are ascribed to mirrors or linked to them — and are addressed by the artists and neuroscientists in this exhibition.

Curator: Alessandra Pace

Scientific Advisor: Dr Andrew Wold

Participating scientists: Professor Henrik Ehrsson, MD, PhD; Professor Vittorio Gallese, MD

The project is being realized in cooperation with the Ernst Schering Foundation with the support of the Capital Cultural Fund in Berlin, Ernst Schering Foundation, Berlin Museum of Medical History at the Charité, Young Academy of the Berlin Akademie der Künste, Iaspis and Italian Cultural Institute in Berlin.

Museum of Medical History at the Charité (Charitéplatz 1, 10117 Berlin, address on the ground: Virchowweg 16)

Exhibitions
Museum of Medical History at the Charité (Charitéplatz 1, 10117 Berlin, address on the ground: Virchowweg 16)
November 13, 2015 – April 3, 2016
Opening: November 12, 2015, 8 p.m.
Artists: Vito Acconci, William Anastasi, Christian Andersson, John Baldessari, Attila Csörgõ, Marta Dell’Angelo, Annika Eriksson, Thomas Florschuetz, Adib Fricke, Hreinn Friðfinnsson, Dan Graham, Sabina Grasso, Carla Guagliardi, Dalibor Martinis, Jorge Macchi, Bjørn Melhus, Richard Rigg

Project Space of the Ernst Schering Foundation (Unter den Linden 32-34, 10117 Berlin) November 13, 2015 – January 23, 2016
Opening: November 12, 2015, 6 pm.
Artists: Otavio Schipper/Sergio Krakowski

Alessandra Pace is an art historian, curator and consultant for contemporary art with a focus on science and medicine. She studied art history at London University College and received her MA at the Courtauld Institute in London, thereafter specialising as a curator at the Magasin, Centre National d’Art Contemporain in Grenoble. Alessandra Pace has curated projects in hospitals and realized exhibitions in international institutions—including one-person shows with artists Chen Zhen, Tony Cragg, John Bock—and edited scores of exhibition catalogues. She has lived in Berlin since 1997.
Dr Andrew Wold is an interdisciplinary neuroscientist. Born in California, he has lived in Germany for the past ten years. During the last three years, he has investigated body representation, social cognition, and emotion at the Berlin School of Mind and Brain. He is interested in the intersection between art and science and in finding new approaches to disseminate neuroscience.